diumenge, 25 de març del 2012

Ampliació de 12 ports esportius a les Balears


Actualment, les Illes Balears conten amb un total de 63 ports nàutics que acullen durant tot l’any, destacant l’estiu, a una gran quantitat de turistes amb embarcació pròpia que van a passar uns dies. Amb motiu de fomentar més el turisme d’alta adquisició, així com fomentar noves ofertes de treball, el Govern autoritzarà l’ampliació de 12 ports esportius a les Balears. A més, no descarta la possibilitat de construir-ne 3 o 4 més de nous.


Cristina Marí, presidenta d’ANADE (Asociación de Instalaciones Náuticas Deportivas de Balears), defensora d’aquesta iniciativa, insisteix a més en no quedar-se enrere a la competència: “No puede ser que Croacia y Turquía tengan una presencia internacional mayor que la de Balears”. També ha expressat la poca confiança que té en la gestió pública i la seva poca eficiència. Tot seguit exposa que privatitzant la gestió d’aquests ports tot serien beneficis i no suposarà l’encariment per als usuaris.

Port de la Colònia de Sant Jordi
La qüestió és immediata: beneficis per a qui? Realment ens beneficiaríem tots del turisme que tenim a les Illes privatitzant la gestió dels ports nàutics? Realment no és més com tapar-se els ulls? Tampoc hem d’oblidar-mos de la competència, que no només són Croacia i Turquia: el creixement del nombre d’amarraments a València és una de les raons per les que “Mallorca pierde barcos”.


S’està fent una visió massa competitiva de l’entorn. És molt fàcil donar-li la culpa als altres, enlloc d’estar pensant en solucions realment viables per a fomentar el turisme enfocades a nosaltres mateixos, sense haver de ficar a altres enmig. Perquè aquest és un altre punt important: les 12 ampliacions són viables i necessàries?

Els científics ja han alertat dels impactes que s’han de tenir en compte per a dur a terme aquest gran projecte: hi ha una gran alerta de l’erosió de les platges amb la seva conseqüent pèrdua d’arena. Evidentment, també es posa en perill vegetació, especialment les praderies de posidònia (espècie de gran interès i alta protecció) i la fauna. També hi hauria una pèrdua de la qualitat de l’aigua i la modificació de les corrents marines.

Per tant, a part d’haver-hi certs forats econòmics i socials, se’n troben altres d’ambientals que s’han de considerar dins el projecte. Encara així, el Govern s’ha posicionat i a la seva balança ha pesat més aquesta necessitat d’ampliació que la conservació dels recursos naturals de les Illes.

És comprensible que es vulgui millorar el turisme que tenim a les Illes, però crec que abans de pensar en ampliar s’hauria d’analitzar la demanda que tenim: fent les 12 ampliacions es tindria el màxim rendiment de tots els ports? A més, també s’hauria d’estudiar la possible millora de la infraestructura i les instal·lacions que ja es tenen fetes. Treure’n més profit del que ja està fet i així no haver de posar en perill, a part de l’ambient, l’economia (que ja tremola de per sí). El que rotundament no s’hauria d’acceptar són la creació de nous ports: és important conservar l’esperit dels pobles pesquers, les caletes verges, el paisatge que fa que molts turistes vulguin tornar a les Illes l’estiu vinent.


Natural..
S'acaba el dia al Trenc

2 comentaris: